torsdag 17 december 2009

Gubbjäveln som slår barn - stöttas av Småländska Pensionärs Föreningen

HUVUDLÖST!! En fullvuxen man slår en 13-årig pojke för att han blir kallad "Gubbjävel". Inte nog med att Gubbjäveln tycker att det var befogat, Smålands Pensionärs Förening (SPF) stöttar honom.

Det anordnas till och med en manifestation till Gubbjävelns stöd.
- Det skulle kunna hända vem som av oss om man blir provocerad, säger Evald Larsson

Att ni blir så förbannade på ett barn att ni slår till det! Men herre gud, man får inte slå till någon i alla fall! Till och med i boxningsringen är det inte tillåtet för en vuxen man på 80-90kg att slå ett barn på vad; 25-30kg?

Evald säger också att man behöver uppfostra barnen bättre, det stämmer säkert men uppenbarligen behöver vi även hålla pensionärerna hårdare (om vi ändå generaliserar).
Vilka barn skall man då få slå, var går gränsen, alla mellan 4 och 14 är ok att slå. eller kanske 4 och 24?

Om jag inte missminner mig så är misshandel olagligt enligt svea rikes lag. Jag tvivlar på att det handlar om att han använde sin nödvärnsrätt.

Jag hoppas att Gubbjäveln ger sig på en vuxen man nästa gång istället för ett barn, då kanske han får inse att han handlade fel. Evald vill säkert slå mig nu på grund av denna artikel, men jag klarar mig nog jag är nog för stor...


Nä, man får vara glad att man inte är död!

9 kommentarer:

  1. Jag är 29 år och anser att den s.k. "gubbjäveln" handlade rätt. Dagens ungdomar, en majoritet av dem, är ouppfostrade och förtjänar antagligen en örfil då och då. Sedan kan man ju debattera om även föräldrarna borde få sig en örfil för att inte lära barnen bättre. Tyvärr så är det så att barn och ungdomar vet vilken rätt de har i samhället, men de saknar all kunskap om vilka skyldigheter de har gentemot samhället och människorna runt omkring dem!

    HEJA EVALD!

    SvaraRadera
  2. Men det är ok att vandalisera, spotta och förolämpa folk bara för att man är 13 år!????

    SvaraRadera
  3. håller fullständigt med.. det finns ingen respekt mer överhuvudtaget. har själv en son på snart 12 år som börjat bettet sig illa på olika sett. slår han dock inte men om han skulle kalla någon för gubbjävel upprepade ggr så smiska han bara så han lär sig. den yngre generationen idag är totalt hänsyslös och saknar alla begrepp om respekt för dom äldre. så hejja på bara evald hoppas smällen sved så det stod härliga till. MVH Inte en pensionär utan en stolt sjuttiotalist..

    SvaraRadera
  4. Är kommentatorena här dumma i huvudet eller? Misshandel är misshandel! Jag lär mina barn (17, 9 & 6) respekt för andra och att man ALDRIG får slå. Inte ens om man blir provocerad. Rätt drag hade varit att anmäla 13-åringen för ofredande.

    SvaraRadera
  5. Vsrför respektera ungjävlar när dom inte respekterar äldre? Någonstans ska det börjas..... Stryk ska dom ha. Inför aga igen.... Kanske kan vi rädda kommande generation.

    SvaraRadera
  6. Hur skall de kunna lära sig att respektera någon som slår dem?

    Våld föder våld!!!

    Jag kan inte få in i mitt huvud hur så många människor kan tycka att det är ok att slå någon annan än mindre ett barn.

    Tommi - du svarar på din egen fråga. Någonstans skall det börjas; vi äldre måste föregå med gott exempel. Om han kallat dem för ungdjävlar hade det varit att svara med samma mynt - man måste komma ihåg det.

    SvaraRadera
  7. Toan - man lär inte någon vilka skyldigheter de har genom att slå till dem. Det lär dem bara att slå tillbaka...

    SvaraRadera
  8. Jarl- ungdomar som uppvisar betende som denna 13 åring kommer aldrig lära sig vilka skyldigheter man har gentemot samhället; garanterat så är den här 13 åringen någon som stökar och har sig i skolan och gör det enbart för att han/hon vet vilka rättigheter den har. Sorgligt nog kan man väl peka finger åt frånvarande föräldrar.

    Sedan tycker jag att det är patetiskt att kalla en lavett för misshandel då misshandel i mina ögon är sådant som placerar någon på sjukhuset och sker oprovocerat, något som inte skedde i detta fallet. Misshandel och örfil har två vitt skilda saker; sorgligt att samhället kan inse detta.

    Nej, kanske Sverige skulle ta efter Nya Zeland?

    SvaraRadera
  9. Nu har jag lyssnat på en radio intervju med 13 åringen och hans vänner; och det är så skrattretande.

    Dessa nissar sitter och menar på fullaste allvar att det är vuxnas och socialens fel att de springer och vandaliserar har och där. Likadant sitter der och säger att de vet vilka som vandaliserar men vill inte säga något. Detta är ett typexemple på ungdomar som inte vill ta något ansvar själva utan bara få, få och få från samhället.

    Nej, den där lavetten känns bara mer och mer rätt...

    Här hittar ni intervjun om ni vill:
    http://www.sr.se/webbradio/?type=db&Id=1854631&Bro- - adcastDate=&IsBlock=0

    SvaraRadera